Венета Лазарова

Венета Николова Лазарова

Националност: България

E-mail: [javascript protected email address]

Телефон: 0988356823

Обща информация

Трудов стаж

Общ стаж:
22 година 2 месеца и 10 дни
Учителски стаж:
20 г. 6 м. 16 дни

Актуална длъжност

Заемана длъжност в момента:
Логопед
Тип на институцията:
ЦСОП
Име на институцията:
Център за специална образователна подкрепа "Св. Теодосий Търновски "-Велико Търново

История на длъжностите

Период от Период до Име на институцията Длъжност
Октомври 1998 г. Юни 1999 г. ОДК "П. Миланов" - гр. Антоново учител
Октомври 1999 г. Юли 2000 г. ОДК "П. Миланов" - гр. Антоново учител
Септември 2000 г. Януари 2001 г. ЦДГ "6 - те ястребинчета" - гр. Антоново Детска учителка
Септември 2001 г. Септември 2002 г. СОУ "Св. Св. Кирил и Методий" - гр. Антоново Възпитател
Август 2002 г. Септември 2003 г. СОУ "Св. Св. Кирил и Методий" - гр. Антоново Възпитател
Септември 2005 г. Декември 2005 г. Сдружение "Европейски информационен център" - Велико Търново Преподавател в детски учебни възпитателни заведения
Януари 2007 г. Януари 2007 г. ПУ "Иван Вазов"- с. Ново село Възпитател
Януари 2007 г. Септември 2010 г. Ресурсен център - Велико Търново Логопед
Септември 2010 г. Септември 2013 г. Ресурсен център - Велико Търново Учител - рехабилитатор на слуха и говора
Септември 2013 г. До сега ПУ Св. Теодосий Търновски"/ЦСОП - гр. Велико Търново логопед

Любим цитат

“Децата са като пеперудите, понесени от вятъра. Едно лети по-високо, друго по-ниско, но го правят по най-добрия начин, който могат. Защо е необходимо да ги сравняваме едно с друго? Всяко дете е различно! Всяко дете е специално! Всяко дете е красиво!”

Образование и квалификация

Образование и специалности

Период от Период до Тип на образованието Обучителна институция Специалност
Октомври 1994 г. Юни 2000 г. Висше - магистър ШУ " Еп. Константин Преславски" Специална педагогика

Специалности

Професионална квалификация (специалност):
Специална педагогика - Логопедия
Професионална квалификация "учител":
ДА
Професионална квалификация (специалност):
Специална педагогика - Слухово - речева рехабилитация
Професионална квалификация "учител":
ДА

Професионални квалификации

Период от Период до Наименование Специалност ПКС Брой академични часове Обучителна институция
Юли 2019 г. Октомври 2019 г. Специална педагогика 5-та степен СУ " Св. Климент Охридски"
Февруари 2008 г. Март 2009 г. учител Специална педагогика-слухово-речева рехабилитация ДИПКУ-Стара Загора

Квалификационни кредити

Година и месец Продължителност Получени кредити Обучителна институция Тема
Март 2019 г. 16 часа 1 кредит Синдикат на българските учители Приобщаващо образование
Юни 2020 г. 16 часа 1 кредит Великотърновски университет " Св. Св. Кирил и Методий" Ефективно взаимодействие между образователната институция и семейството
Юни 2021 г. 16 часа 1 кредит РААБЕ България ЕООД Внедряване и използване на ИКТ средства в образователния процес. Формиране на дегитална компетентност.
Май 2018 г. 16 часа 1 кредит Център за образователни инициативи Първа долекарска помощ - основен курс
Януари 2022 г. 16 часа 1 кредит РААРЕ България ЕООД Компетентностният подход в обучението
Октомври 2022 г. 16 часа 1 кредит Национален институт за образование приобщаващи политики - София ВИЗУАЛЛНА ПОДКРЕПА В ПОМОЩ НА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Ноември 2022 г. 48 часа 3 кредита МАЙНДХЪБ. БГ ЕООД "Обучение на педагогически специалисти в системата на предучилищно и училищно образование за развиване на умения за работа в ел. среда, придобиване и усъвършенстване на умения за работа в среди за програмиране за подобряване при преподаване на дигита
Февруари 2023 г. 16 часа 1 кредит СИНДИКАТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ "Приобщаващо образование и образователна интеграция на децата и учениците"
Март 2023 г. 16 часа 1 кредит Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование - обл. Велико Търново "Обучение и подкрепа за личностно развитие на деца и ученици със специални образователни потребности"
Юни 2023 г. 16 часа 1 кредит Национален институт за образование приобщаващи политики - София "Организация на адаптиране на учебното съдържание и образователната среда"
Юли 2023 г. 16 часа 1 кредит Национален център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти "Обучения за специалисти от екипите за подкрепа на личностното развитие от детските градини, училищата и центровете за специална образователна подкрепа за прилагане на карта за функционална оценка на децата и учениците със специални образователни пот
Май 2024 г. 16 часа 1 кредит Регионален център за подкрепа на приобщаващото образование - област Велико Търново Стратегии за разпознаване и подкрепа на деца и ученици с хиперактивност и дефицит на внимание и от аутистичния спектър в условията на общообразователната среда
Април 2024 г. 16 часа 1 кредит РААБЕ България ЕООД Психологическа оценка и терапевтична програма на деца и ученици с разстройство от аутистичния спектър
Декември 2024 г. 16 часа 2 кредита С - Иввена Приложен поведенчески анализ за справяне със социално неприемливо поведение в детска възраст
Февруари 2024 г. 16 часа 1 кредит Национален институт за образование и приобщаващи политики Практикум за подкрепа и обучение на деца и ученици с хиперактивност и дефицит на вниманието и проблемно поведение
Февруари 2025 г. 16 часа 1 кредит Национален институт за образование и приобщаващи политики Въведение във функционална оценка чрез ICF - CY на индивидуалните потребности на децата и учениците
Юни 2025 г. 16 часа 1 кредит Логопедичен център ЕЛБО ЕООД Диагностика на говора и нарушенията ми в предучилищна възраст: прилагане на Тестова батерия за орални моторни способности (ТОМС)

Вътрешни квалификации

Период от Период до Наименование Брой академични часове Обучителна институция
Септември 2017 г. Септември 2017 г. Оказване на педагогическа помощ на нови колеги, водещи за първи път учебни предмети-въвеждаща квалификация 2 Център за специална образователна подкрепа
Септември 2017 г. Септември 2017 г. Оказване на педагогическа помощ на нови колеги, водещи за първи път учебни предмети-въвеждаща квалификация 2 Център за специална образователна подкрепа
Октомври 2017 г. Октомври 2017 г. Споделяне и популяризиране сред колектива на материали, методики и практики, като резултат от обученията през годините 3 Център за специална образователна подкрепа
Ноември 2017 г. Ноември 2017 г. Споделяне и популяризиране сред колектива на материали, методики и практики, като резултат от обученията през годините 3 Център за специална образователна подкрепа
Февруари 2018 г. Февруари 2018 г. Презентиране на спортни игри в часовете по физическа култура и спорт 2 Център за специална образователна подкрепа
Март 2018 г. Март 2018 г. Презентиране на ястия в часовете по практика в професионална паралелка 2 Център за специална образователна подкрепа
Април 2018 г. Април 2018 г. Презентация на ястия по практика в професионална паралелка 2 Център за специална образователна подкрепа
Ноември 2018 г. Ноември 2018 г. Попълване и водене на училищната документация 1 Център за специална образователна подкрепа
Ноември 2018 г. Ноември 2018 г. Попълване и водене на документация-2 част 1 Център за специална образователна подкрепа
Декември 2018 г. Декември 2018 г. Екипно взаимодействие 2 Център за специална образователна подкрепа
Януари 2019 г. Януари 2019 г. Да разберем и работим с деца и ученици със затруднения в сензорната обработка и интеграция 2 Център за специална образователна подкрепа
Януари 2019 г. Януари 2019 г. Работа с деца от аутистичния спектър 2 Център за специална образователна подкрепа
Февруари 2019 г. Февруари 2019 г. Решаване на проблеми 2 Център за специална образователна подкрепа
Март 2019 г. Март 2019 г. Поведение на учители и ученици по време на бедствия и аварии 2 Център за специална образователна подкрепа
Май 2019 г. Май 2019 г. Психологически подходи за преодоляване на познавателните затруднения при работа с деца със СОП 2 Център за специална образователна подкрепа
Юни 2019 г. Юни 2019 г. Помощни средства и технологии за обучение на деца и ученици със СОП. Структуриране на пространството 2 Център за специална образователна подкрепа
Септември 2019 г. Септември 2019 г. Запознаване с изискванията на Наредба №15/2019 г. за статута на професионалното развитие на учителите, директорите и др. педагогически специалисти 1 Център за специална образователна подкрепа
Декември 2019 г. Декември 2019 г. Организация на кетърингово събитие 1 Център за специална образователна подкрепа
Октомври 2019 г. Октомври 2019 г. Работа с деца с ДЦП 2 Център за специална образователна подкрепа
Октомври 2019 г. Октомври 2019 г. Овладяване на емоции и предотвратяване на конфликти 2 Център за специална образователна подкрепа
Ноември 2019 г. Ноември 2019 г. Категории лица със СОП 2 Център за специална образователна подкрепа
Ноември 2019 г. Ноември 2019 г. Диагностика на деца със СОП 2 Център за специална образователна подкрепа
Януари 2020 г. Януари 2020 г. Методи на специалната педагогика 1 Център за специална образователна подкрепа
Януари 2020 г. Януари 2020 г. Индивидуални и колективни средства за защита 2 Център за специална образователна подкрепа
Май 2020 г. Май 2020 г. Забавна математика 1 Център за специална образователна подкрепа
Юни 2020 г. Юни 2020 г. Интегрирано и индивидуално обучение 2 Център за специална образователна подкрепа
Октомври 2020 г. Октомври 2020 г. Основни пунктуационни правила в съвременния български език 1 Център за специална образователна подкрепа
Октомври 2020 г. Октомври 2020 г. Обследване на гнозис, праксис и реч и значението им в логопедичната практика 2 Център за специална образователна подкрепа
Октомври 2020 г. Октомври 2020 г. Емоционална интелигентност на учениците 2 Център за специална образователна подкрепа
Ноември 2020 г. Ноември 2020 г. Създаване на подкрепяща среда 2 Център за специална образователна подкрепа
Декември 2020 г. Декември 2020 г. Синдром на Daun -възможност за интеграция и насоки към родителите 2 Център за специална образователна подкрепа
Януари 2021 г. Януари 2021 г. Обучение на деца и ученици с девиантно поведение 2 Център за специална образователна подкрепа
Януари 2021 г. Януари 2021 г. Европейски ден на здравословното хранене 1 Център за специална образователна подкрепа
Април 2021 г. Април 2021 г. Пътят на книгата до нас 1 Център за специална образователна подкрепа
Май 2021 г. Май 2021 г. Месенето на хляб като терапия 1 Център за специална образователна подкрепа
Май 2021 г. Май 2021 г. Смятаме и пишем в първи клас 1 Център за специална образователна подкрепа
Октомври 2022 г. Юни 2023 г. Вътрешноучилищна квалификация на педагогически специалисти 16 ЦСОП "Св. Теодосий Търновски"

Други квалификации

Период от Период до Тип на квалификацията Наименование Обучителна институция
Юли 2021 г. Юли 2021 г. Обучителен курс Споделяне на опит от практиката при работа с деца с ДЦП-скритите възможности Карин дом-Център за социална рехабилитация и интеграция на деца със специални нужди

Чужди езици

Език Ниво на владеене
Руски език B1 (Самостоятелно ниво на владеене)
Английски език А1 (Основно ниво на владеене)

Практическо приложение


Групи

Група Учебно заведение Учебни години
Разновъзрастова група Център за специална образователна подкрепа- Велико Търново 2020/2021; 2019/2020; 2018/2019; 2017/2018
Разновъзрастова група Център за специална образователна подкрепа "Св. Теодосий Търновски"-Велико Търново 2022/2023; 2021/2022

Умения и компетентности

Технически умения

Работа с  Microsoft Office и други интернет приложения и платформи.

Работа с офис техника.

Работа с мултимедия.

Използване на приложенията: ZOOM ; Teams;  Google classroom

Работа с платформите: Shkolo и НЕИСПУО

Работа с аудио техника. 

Социални умения

Комуникативност, толерантност, емпатия, способност за сътрудничество и работа в екип с педагогическите и непедагогическите специалисти в Центъра, колегиални отношения и сътрудничество и с други институции в сферата на образованието и извън нея. Споделяне на добри практики с други специалисти имащи отношение към работата с деца и ученици със специални образователни потребности.Решаване на конфликтни ситуации в рамките на добрия тон.

Организационни умения

Координация на дейности, пряко произтичащи от естеството на работа, координация и сътрудничество с колеги и родители, своевременно и коректно водене на задължителната документация свързана с дейността на логопеда, участие в различни организационни и методически форми и инициативи, свързани с дейността на институцията. Част от Екипа за подкрепа на личностното развитие.

Когнитивно-базирани умения

Възприемане на детето като ценност.

Откриване на детската индивидуалност в груповата общност.

Терапевтично въздействие чрез разнообразни форми и методи съобразени с индивидуалните особености и потребности на детето/ученика.

Организиране на среда, стимулиращо детската активност и развитие.

Изграждане на социални умения за общуване и адаптация.

Диагностициране на комуникативните нарушения и избиране на подход и методи индивидуални за всяко дете или ученик.

 

Първоначална професионална подготовка

Притежавам теоретични познания в областа на специалната педагогика и логопедията, свързани с най-новите постижения в тези области.

Познавам езиково-говорното развитие в различните възрасти и се ориентирам в техните индивидуални особености и потребности.

Познавам и използвам подходи за корекционно-рехабилитационна дейност, мултисензорен подход и иновативни техники, изготвяне на индивидуални терапевтични програми, изготвяне на оценка на комуникативното развитие и отчитане в края на всеки срок и в края на учебната година.

Познавам и прилагам методи в мултикултурна среда за подкрепа и мотивиране на децата и учениците със СОП.

Познавам възможностите на комуникационните технологии и механизмите на интегрирането и приложението в работата ми.

 

Планиране на урок или на педагогическа ситуация

Познавам специфичните потребности на всяко дете или ученик и умея да планирам дейности за индивидуална и групова работа.

Организиране и управление на образователния процес
Оценяване на напредъка на децата/учениците

Познавам Държавните образователни стандарти за оценяване и прилагам ефективен инструментариум за диагностика на постигнатите резултати на децата и учениците за определяне на достигнатото равнище на усвояване на знания и формиране на умения от всяко дете или ученик.

Притежавам умения и осигурявам обективна и навременна информация за индивидуалното развитие за постигнатите резултати от детето/ученика, информирам родителите за тях, чрез съвместни срещи. Извършва се консултиране и корегиране, като се използва конструктивно обратната връзка за подобряване на моята работа.

В края на всеки срок  давам оценка за динамиката на развитие на децата и учениците, които са в групата за рехабилитация на комуникативните нарушения.

Управление на процесите в отделни групи или паралелки

Практикуваме работа в екип с ръководителите на групи, като подпомагам работния процес по определен предмет.

Kариерно ориентиране и консултиране

Имам положително отношение към личностното си развитие и професионално усъвършенстване и участвам в обучения свързани с повишаване на професионалната ми квалификация. Представям и споделям добри практики с колегите си.

 

 

Работа с родители и други заинтересовани страни

Имам умения за работа с родители и други заинтересовани страни. Умея да приобщавам родителите за постигане на образователните цели с оглед увеличаване на възможностите за положително въздействие за децата и учениците за утвърждаване авторитета на институцията.

Предоставям на родителите навременна вярна и конструктивна информация за резултатите на децата/учениците по отношение на успеваемост и напредък, области на подобрение, участие в дейности, като зачитам достойнството на всяко дете/ученик.

Комуникацията с родителите и други заинтересовани страни се осъществява на български език.

Работа в екип

Създавам и поддържам ефективни и конструктивни професионални взаимоотношения с колегите и подкрепям ръководния екип на институцията, като участвам активно в работата на педагогическия съвет в комисии и други.

Идентифициране на собствените потребности

Идентифицирам собствените си потребности от продължаваща квалификация, определям и постигам целите си ориентирани към непрекъснато професионално развитие.


Методи на преподаване

Професията на логопеда е твърде сложна, многоспектърна и отговорна, имайки предвид, че нейната основна и специфична особеност е целенасочената дейност по рехабилитацията на езиково - говорните и комуникативни нарушения и възпитанието на децата/учениците. Успехът във възпитателно-образователния процес е немислим без личността, дейността,стила на общуване и ръководство на терапевта. Използвам подходящи корекционни стратегии, методи и техники, които дават оптимален резултат в конкретна ситуация, отговарят на различните  потребности на учениците, стимулират дейностния подход в обучението и "ученето чрез правене".

Използваните методи на терапевтичната ми работа, които намират приложение, това са:

Аналитико-синтетичен метод на ограмотяване;

Илюстративно-обяснителен;

Допълнителна алтернативна комуникация - PECS и комуникатор среден клас Go Talk 9+;

Използване на визуална подкрепо под формата на картинни изображения за развиване на пасивен, активен речник, семантиката и експресивната страна на речта.


Философия на преподаване

Добрият терапевт гради своята философия върху ученето през целия живот. Добрият терапевт е онзи, който не се задоволява с постигнатото, а търси още, още и още. Усъвършенства постоянно знанията и опита си, умее да приема критика и съвети. Професията на логопед за мен е любов, уважение и стимулиране уникалността и индивидуалността на всяко дете/ученик.  Функциите на терапевта са комплексни. За да изпълня своята мисия и мисията на Центъра за специална образователна подкрепа "Св. Теодосий Търновски", често се налага тези роли да се играят едновременно. В тази парадигма отчитам ролята на семейството и смятам, че въпреки натрупаните негативи в последно време връзката учител-терапевт-родител не се прекъсва. Поставям  личноста на детето/ученика в центъра на всяка дейност. Всяко дете/ученик има силни страни, които се стремя да разкрия и надграждам. „Възпитанието е наука, която научава нашите деца и ученици да живеят без нас.” Е. Легуве. В ежедневната си работа използвам основните педагогически похвати: поощрения, похвали, които правят децата/учениците по - уверени и значими. Чевството на доверие и емоционален комфорт между терапевта и детето/ученика водят до положителни резултати и отношение към поставените задачи. Тези педагогически похвати са съобразени с индивидуалните и възрастовите особености на децата и учениците, с новото време и неговите изисквания.

Постижения на специалиста

Лични постижения

Базов логопед

Сътрудничество с Великотърновския университет, специалност "Предучилищна педагогика и логопедия"

Практическа подготовка на студентите от специалността, от III и IV курс на обучение.

Подготовка и изпълнение на практически занимания, изготвяне на План - конспекти, насоки за работа с деца и ученици със специални образователни потребности. Провеждане на практически изпит в края на обучението.

Осигуряване на съвременна образователна среда

За реализирането на ефективна подкрепа и рехабилитация на комуникативните нарушения е осъществяването на логопедични сесии в съвременна среда, покриваща потребностите и съобразена с особеностите на децата и учениците със специални образователни потребности. За целта е обособен и оборудван с дидактични материали, игри и всички необходими пособия и инструменти логопедичен кабинет. Същият се намира на достъпно място в сградата на ЦСОП.


Постижения на ученици

Осигуряване на съвременна образователна среда

Подобряване на езиково - говорните процеси при вербални ученици. Развиване на умения за невербална комуникация при невербалните. Развиване и подобряване на фината моторика, четивните и писмени умения. Работата е свързана изключително с дидактични средства и възприемане на информацията от различните сензорни канали.


Постигнати резултати

Наименование Учебни години Описание
Базов логопед 2020/2021; 2019/2020; 2018/2019; 2017/2018
Базов логопед 2022/2023; 2021/2022

Участие и членство

Участие в програми

Период от Период до Наименование Участие като Организация Описание
Април 2019 г. Декември 2019 г. Осигуряване на съвременна образователна среда логопед МОН

Модул " Осигуряване на съвременна специализирана среда в Центровете за специална образователна подкрепа чрез модернизиране на материалната база за предоставяне на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците"


Научно-изследователска дейност

Период от Период до Наименование Участие като Организация Описание
Септември 2017 г. До сега Базов логопед логопед ТУ " Св. Св. Кирил и Методий"- Велико Търново

Членство в организации

Период от Период до Организация
Септември 2013 г. До сега Синдикат на българските учители

Самооценка

Самонаблюдение

Работата ми с деца и ученици със специални образователни потребности ме научи на търпение и толерантност към всеки човек. Научих се да разпознавам и уважавам особеностите на всеки индивид и да приемам хората такива, каквито са.

Като логопед съм се сблъсквала с много и различни случаи на деца и ученици със нарушения в речта и езика, комуникативни нарушения. 

За получаването на положителен резултат е важно да се спазват принципите на последователност и постоянство, да си поставям ясни цели и задачи, които да следвам и те да са съобразени с всеки индивидуален случай.

Добрата комуникация между колеги, родители и другите специалисти в Центъра, също са предпоставка за синхрон в работата, навременно и адекватно реагиране при възникнала ситуация, съгласуване на дейностите/действията за развиване на всяко дете и ученик и създаването на емоционален комфорт в Центъра за специална образователна подкрепа "Св. Теодосий Търновски". 


Бъдещи планове

Повишаване на професионалната квалификация. Участие в обучения за развитие на знанията и уменията в областта на логопедията.